måndag 1 mars 2010

Olyckor & Ormar

Den här veckan har det varit en del otäcka saker som hänt
LANTA. Lätt att man bara skriver om allt positivt.
2 dödsolyckor varav en var en "tuktuk" olycka med "faranger".

Här nere är det mer regel än undantag att longstay faranger hyr en "tuktuk"
(här på lanta en moppen med en sidovagn) och skjutsar runt sin familjer i....
Jakob och jag har alltid varit otroligt negativa till detta. Visst finns det många
kompetenta förare men jag gissar på att 90 % av de som kör runt här men sina
barn inte kört moppen med krängig sidovagn tidigare i sitt liv och lägg då till
alla andra thaiare som kör här som knappast har "riktigt" körkort och många är onyktra... kombinationen är = NOT GOOD.
Finns massor av rejäla bilar att hyr om man känner för en längre utflykt på ön.

Att hyra en "tuktuk" kosta ca 7000-9000 thb i månaden går säkert att
få lite billigare.. men då ska man tänka på att man kan göra många resor
med ERFARNA förare för dessa pengar. Vi betalar 40 thb till Saladan och
50- 60 till Long Beach så vi skulle lätt kunna åk med chaufför varje
dag för samma pengar... Vilket vi inte gör såklart.
Ja vi har fått vatten på kvarn den här veckan och jag är tacksam att
Jakob inser sina begränsningar som "tuktuk " förare!

Nu till DJUREN... En flicka har bränt sig på en manen på benet
Kong Dao.... Gick hyfsat om jag är rätt informerad.
Låt inte era barn bada ensamma i havet så ni snabbt kan hjälpa dem
om det behövs. Barn leker och är inte alls lika observanta som vi vuxna
på vad som händer runt dem och vips kan olyckan vara framme.

Viggo och jag fick en GRÖN TRÄDORM vi frukostbordet...Den fångades snabbt!
Ut ur ingenstans dök han upp den lille mannen med den svart sopsäcken!
Snabbt fångade han in ormen med applåderande & fotograferande
turister runt sig:) Lika snabbt är vi alla tillbaka vid våra frukostbord och solstolar
som inget har hänt. Som vanligt när man frågar en Thaiare om den är DANGEROUS??
svarar han - NOT DANGEROUS... tror jag det- såklart svarar han det !!
Tror ni han skulle svara YES DEADELY!??? Tror inte det....

Härom veckan dök en 1.8 meter lång KUNGSKOBRA upp i poolen där vi bodde i fjol....
Den är det ju lite svårare att skämta bort som NO DANGEROUS och få turisterna att
gå på det. Läste förresten på en blogg här om dagen att man hittat en av Thailands
farligaste ormar intryckt runt ett hjulhus på en "tuktuk" inne i centrala Pattaya....
När man börjar googla ormar i Thailand hittar men de mest märkliga trådar på forum
som tex Hur håller man alla farliga ormar borta från sin tomt här i
Thailand.... och mycket annat. En andledning till att jag trivs SUPER i lägenhet
på 3: dje våningen...inga ormar i sikte häruppe ännu:))


Faktum är att jag lidit av RIKTIG ormfobi, vänner som varit med när jag träffat
ormar för typ 15 år sedan vet vad jag menar:)) Uppväxt på gård på landet med
huggormar i massor och stampande gummistövlar har satt sina spår.
En av mina vänner har lite svårt att förstå att jag är livrädd för att gå i blåbärsriset
hemma i Sverige men kan traska på en stig i Thailand... men alla år på
resande fot har faktiskt hjälp och jag störs inte riktigt lika mycket av att veta att
de finns här bland oss:) för det gör de ...
Där det finns människor finns det sopor -
där det finns sopor finns det råttor - där det finns råttor finns det ORMAR

Sedan gör ju även torkan att de söker sig till vatten .. pooler osv.

Martin Melin http://www.coolapappor.se/category/bloggen/page/2/ hade
den här lilla godingen på trappan när han skulle in här om dagen...


Foto lånat av Martin Melin



Nordljus

1 kommentarer:

Camilla

Hej!

Hittade hit via Radhus&Stuga - så kul att ni bloggar från Lanta. Vi kom hem för snart två veckor sedan - tyvärr. Åhhh va vi längtar ner igen men vi får hålla oss tills nästa vinter:)

Önskar er en fortsatt härlig vistelse!

Mvh Camilla