lördag 25 september 2010

Fantiserar...


Här i Sundsvall är det regn och rusk väder.

Barnen har druckit O´BOY framför brasan till frukost - MYSIGT


Själv är jag febrig och hängig så det blir en lugn dag i soffan.
Är inne på sista racet med Xtravagaza soppor och hoppas på att nå målet ...
30 kg totalt var tanken och nu är det inte många kilo kvar, men de sista kilona går SEGT!!

Jakob och jag har lovat varann att vi ska försöka bli TRÄNINGSBEROENDE i Thailand i vinter......mmmmm vi får se hur det går - jag kan ju lätt bli beroende av Marabo Mjölkchoklad
med karameliserade mandlar och havssalt ...men träning är ju svårare att bli beroende av känner jag..

Förra helgen besökte vi min pappa & Carin i Uppland. Som vanligt bjöd det på kulinariska höjdpunkter!
En underbar indisk middag med diverse tillbehör och så en dag med BLINIER som huvudrätt med massor med löjrom, rökt lax, räkor ,kräftstjärtar och annat gott.

 Pappa hade nog läst våra tankar Jakob och jag hade just pratat om att det skulle vi ha testat att göra nån gång.
Så ni som kan njuta av maten ikväll testa detta...själv FANTISERAR jag bara om all underbart god mat man kan laga och tittar på massor av matlagningsprogaram.
Ett något förstärkt drag när man lever på soppor :-)




Här kommer receptet
BLINIER
25g färsk jäst
3 dl ljummad mjölk
2 dl bovetemjöl
0,75 dl vetemjöl
1 dl Turkisk yogurt
1,5 dl Öl
0,75 dl skirat smör
2 äggulor
2 äggvitor hårt vispade
2 krm salt
1 krm socker
Lös jästen i den ljumma mjölken. Vispa ihop mjölet
Öl, äggulorna och yogurt samt smör salt och socker.Låt jäsa på varmt ställe i några timmar.
Blanda sen försiktigt i de vispade äggvitorna.Stek på medelvärme i "blinipanna", liten stekpanna eller plättlagg. Fett behöver bara läggas i vid första "laggen".Håll dem varma i ugnen ca 70 °C.
Ca 20 st små

Till detta serverar DU vad DU känner för skaldjur,lök, rom, men det går lika bra med parmaskinka och starka korvar, saltgurka med honung.....jag vad du vill.
Glöm inte att börja med att toppa Blinerna med lite skirat smör innan du lägger på det andra delikatersserna!
Vi åt det som huvudrätt då det är mäktigt och vi hade mycket tillbehör men det passar ju även utmärkt som förätt!

Lycka till och trevlig lördag!









1 kommentarer:

cat

Mmmmmmm, måste testas. Tack för receptet!
Ha de gott. Catarina