torsdag 5 maj 2011

RABARBERPAJ

Jag har ju svårt för det där att följa recept.
Känner ofta att jag kan bättre själv...
nån som känner igen sig?
Inte alltid blir det bättre men ibland så lyckas man.

I helgen hittade jag på en variant av rabarberpajsom blev riktigt god.
Nu kan jag ju inte återge måtten exakt men jag har
iallfall innehållet i huvet:)
så får ni prova er fram!

Jag kokade skivad rabarber och ett tärnat äpple med smör,
socker, vaniljsocker och äppellikör rätt länge så det blev s
om en kolakräm, hade i lite gelésocker på slutet då den var lite
tunn. På slutet hade jag i ett par nävar tunt skivad rabarber
för att få lite tuggmotstång  i den.
Fördelade i formar - stora och små.

Sen smälte jag smör i en kastrull och rörde i lite vetemjöl,
fyllde på med 3-4 dl ekologisk müsli, strösocker
och hackade valnötter. La på ett lager som en smulpaj
och gräddade en stund i ugnen.

                                                       Till detta serverade vi en blandning av
                   Ricotta, vaniljglass och creme fraiche med

rivet limeskal på - friskt och gott.
Bara att röra ihop, passar perfekt till jordgubbar på sommaren!










1 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken

Oj, vad jag känner igen mig. Jag kan verkligen inte följa ett recept till pungt och pricka. Jag vet faktiskt inte varför men jag kan verkligen inte. Antingen tar jag bort lite socker eller har i mer vaniljsocker eller honung mm. Konstigt det där.

Kram Teres