fredag 17 juli 2009

Bullar..

Barnen hade härom dagen en underbar dag i Furuvik.
Viggo kom stolt hem med massor av DAJM :) Närmare 100 st små dajm var det!
Så vi kom på att vi skulle baka bullar med krossad dajm för att göra av med några.
Jag bakar alltid bullar ur Gateaus brödbok - en toppenbra bok med bra recept.
Tänkte ni skulle få receptet på deras vetebröd super saftigt och enkelt!
ca 40 bullar
5dl ljummet vatten
100g jäst
2 l vetemjöl
200g rumsvarmt smör
1 st ägg
1 tsk salt
2 msk kardemumma
3 dl socker
Rör ner hälften av mjölet i vattnet. Smula ner jästen.
Tillsätt resten av ingedienserna, kör 5-7 min i assistent.
Baka ut omgående, ska ej jäsa el vila i bunke.
Kavla ut och bred på önskad fyllning.
Låt jäsa på plåt under handduk i 60 min.
Pensla med ägg och pärlsocker.
Sätt ugnen på 225 C sänk direkt när du ställer
in plåten till 200 C grädda 15-20 min.
Vi brukar fylla med det vi har hemma,
nu blev det dajm och mandelmassa.
Annars är punchblåbärsylten från
Svenskt mathantverk & lite socker toppen som fyllning
.

Stolt DAIJM vinnare

Toppen bra brödbok som jag haft i massor av år!

Smaskig Dajmfyllning.



Nu ska jag marinera lite lammkött som vi ska bjuda på
till middag i morgon då vi får gäster innan jag hoppar i säng.

Nordljus

2 kommentarer:

♥ Fyra årstider

Jag sitter alltid och beundrar ditt fina hem..och du träskorna är super sköna.
Kram Lotta

♥ Fyra årstider

Jag har en en liten dröm..en butik på nätet och live i min grannes söta torp. Det kommer bli till salu inom ett par år..och det är något som jag verkligen skulle vilja göra i framtiden. Ligger precis vid mitt hus.
Kram Lotta