lördag 10 april 2010

Närvarande...

Idag har Viggo varit på kalas hos sin dagiskompis Max
Ebba och jag har testat det underbara pajformarna
från Lot´s Living till kvällens efträtt.

På något sätt känner jag att man i sorgen efter mamma
är mer närvarande, eftertänksam och mindre stressad.
Två helger i rad har Ebba och jag bakat och
pysslat i köket något vi tidigare gjorde 5-6 gånger per år.
Normallt är man alltid så stressad men nu är det slut med det
har jag lovat mig själv och när jag gör något ska jag njuta av det inte stressa.
Det är väl det man menar med att man blir vis av livet kanske......
Sen ska man bara komma ihåg att leva som man lär även i framtiden...

I kväll ska vi njuta av underbara vänners sällskap.
På menyn står
Rödbetscarpaccio med ädelost & valnötter
Lammytterfile, råstekt timjan potatis tzatziki och halumisallad
Chilichokladkaka med kaffelikör cashewnötter
Till detta en fyllig Shiraz
Chillichoklad kaka med kaffelikör & cashewnötter
200g mörk Chilichoklad
200g smör
3 ägg
4 dl socker
2 msk kaffelikör
2 msk espressokaffe
3/4 dl siktat vetemjöl
2 dl cashewnötter
Smält samman choklad & smör i vattenbad
Vispa ägg och socker luftigt, blanda & tillsätt kaffelikör och kaffe.
Sikta ner vetemjöl & rör ner nötterna
Häll upp i smorda formar.
Strö hackad choklad och nötter över och baka i ugn ca 15 min i små formar
20 i stor form. Kakan ska vara kladdig i mitten när du tar ut den så låt den
inte stå för länge. Toppen med de små formarna för då kan man servera dessa
direkt i paj formen med en klick lättvispad grädde.

                                       
 

Nordljus

2 kommentarer:

Unknown

Hej

Vad sugen man blir på att baka.
Ja man säger att tiden läker alla sår men det tycker jag inte stämmer riktigt.
Man lär sig hantera sorgen ju längre tiden går.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Många kramar

Unknown

Det såg ju himla gott ut!
Var ut till stugan idag och plumsade i snön, fortfaranade vinter där ute, tog storstövlarna och for till Nordljus på vägen hem, men ni var inte där.
Jag kommer tillbaka!
Annelie
radhusochstuga