måndag 5 april 2010

Rulltårta

På påskafton när Jakob jobbade i butiken bakade jag och barnen
rulltårta, den här är jättegod och enkel. Jag hade inget vetemjöl hemma
insåg jag när vi startat men det gick lika bra med lika delar rågsikt och
potatismjöl. Som fyllning kan du hacka ner vad du har hemma i godis väg!
Den här gången blev det en banan , 2 små JAPP, 2 små Plopp,
 ett gäng Dumlekolor och 2 nötkräm som åkte ner i grädden.




3 st ägg
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 msk Oboy
2 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk
1,5 dl strösocker
Fyllning
Godis och eller frukt
2 - 3 dl grädde


Tillagning 12 bitar
1. Vispa ägg och socker riktigt poröst.

2. Blanda mjöl, kakao,oboy och bakpulver, vänd försiktigt ned det i smeten.

Häll sist i mjölken.

3. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm.

4. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 5 minuter mitt i ugnen.

5. Strö ca 1 1/2 dl socker på ett bakplåtspapper, stjälp upp den färdiggräddade

kakan på det sockrade pappret.

6. Vispa grädden och hacka godis och ev frukt, blanda samman och bred detta

på kakan.

7. Rulla ihop med skarven nedåt.



Nordljus

4 kommentarer:

Levindas Värld

Åh mums!! Det där såg minst sagt smarrigt ut :)

Hoppas ni njutit av påsken och hunnit koppla av och bara varit!

På torsdag kommer jag faktiskt ända upp till Sundsvall med min sambo för vi ska ta in på hotell 2 nätter och då tänkte jag passa på att slinka in till er och strosa en timme eller två...hihi!

Ha det fint!

Unknown

Farligt gott!!!
Jag ska hålla igen nu, det är ju snart dax för bryggan, men jag vill ge er en Award, för ert fina bloggande, har ni tid så gå in och hämta den på radhusochstuga, det är ni värd.
Kram från Annelie
från Killingskär

Stämningsfullt

Hej!
Åh så gott det ser ut!
Igår hämtade jag ut den fina formen som jag vann! Tack snälla ni, den är underbar! Visar den på bloggen idag :)
Kram!

Lantliga drömmar

Vilken smarrig rulltårta ! Nilla